جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
فخرالدین یوسف پور

حوزه/ فخرالدین یوسف پور گفت: استان قم با ۵۶۸ رسانه دارای مجوز، رتبه اول از لحاظ کمیت و تعداد رسانه ها در کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فخرالدین یوسف پور ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم ضمن تسلیت ایام عزای سیدالشهدا (ع) و ماه صفر عنوان کرد: با تاسی از پیام رسان عاشورای حسینی، حضرت زینب کبری سلام الله علیها، یاد و نام ۶۰۹۰ شهید استان قم و سالروز شهادت خبرنگار شهید صارمی گرامی می داریم.

وی ادامه داد: شهادت شهید صارمی به عنوان روز خبرنگار در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ثبت شده است و این امر را بهانه ای برای تکریم و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای رسانه به ویژه بیش از ۱۴۰ شهید خبرنگار جبهه مقاومت در اتفاقات اخیر کربلای امروز جهان یعنی غزه مظلوم قرار می دهیم.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم با بیان اینکه به پاسداشت خون شهیدان رسانه تلاش می کنیم تا در مسیر سربلندی ایران از هیچ تلاش و کوششی در حوزه رسانه غفلت و کوتاهی نکنیم، اظهار کرد: در جهان امروز با یک بی معنایی مواجه هستیم که نتیجه تضعیف و ضعف کلان روایت ها است که باعث آسیب به هویت های محلی و مذهبی شده است.

وی اضافه کرد: در این شرایط یک ظرفیت عظیم در تولید و بازتولید خبر و محتوای دینی در اختیار اهالی رسانه قم قرار گرفته است و اهالی رسانه قم نیز تلاش می‌کنند تا در روایت های اول و بهنگام تمام تلاش خود را به کار بگیرند.

یوسف پور افزود: خبرنگاران و فعالان رسانه استان قم به عنوان سربازان جهاد تبیین وظیفه خودشان می دانند تا واسطه انتقال پیام ها و مسائل مردم شریف و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت کریمه اهل بیت (س) باشند و پیام رسان های عادل و صادقی باشند که با اطلاع رسانی دقیق، نقد منصفانه و مطالبه گری وعده های مسئولین را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت رسانه و اطلاع رسانی گفت: رهبر معظم انقلاب می فرمایند رسانه های امروز یکی از ابزارهای قدرتمند و تاثیرگذار در میدان جهاد تبیین هستند و باید از این ابزارها در راه روشنگری و بیان حقایق استفاده شود.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به ترسیم راهبردهای کلان برای پیشرفت کشور پرداختند که در آن به اهمیت رسانه در تقویت گفتمان انقلاب اسلامی تاکید شده است.

وی تاکید کرد: سیاست گذاران باید در حوزه رسانه یک بازنگری داشته باشند، زیرا امروز تغییرات سرعت گرفته، ورود تکنولوژی و شبکه های مختلف اجتماعی باعث شده که فضای رسانه یک فضای متفاوت را تجربه کند از طرفی هجمه دشمن به ویژه برای شهر قم نیز ما را بر آن داشته است که بازنگری در در رسانه جبهه انقلاب داشته باشیم.

یوسف پور تصریح کرد: در این راستا خانه مطبوعات استان قم به عنوان یک تشکل صنفی برخاسته از نخبگان و فعالان رسانه ای که حدود ۳۰۰ عضو دارد رویکرد و اصول دوازده گانه را سر لوحه کار خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: ۱۲ اصل خانه مطبوعات استان قم شامل بومی سازی تکنولوژی و محتوای رسانه ای، توسعه رسانه های بومی و مستقل، توسعه رسانه های نوین و دیجیتال، تنوع بخشی به منابع اطلاعات، تعامل و گفتگو با رسانه های جهانی و شبکه سازی، تبیین دستاوردها و موفقیت های انقلاب اسلامی، تقویت اقتصاد رسانه، پاسداری از هویت فرهنگ اسلامی ایرانی، افزایش آگاهی و بصیرت عمومی، ایجاد امید و اعتماد به آینده، پشتیبانی از منافع ملی و تقویت سواد رسانه است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم یادآور شد: سواد رسانه در کشور هیچ متولی ندارد و مورد غفلت مردم و مسئولین قرار گرفته است، در حالی که شاهد هجمه به جوانان به ویژه در فضای مجازی هستیم و کشورهای توسعه یافته نیز به مساله سواد رسانه‌ای توجه ویژه ای دارند؛ اما در سیستم آموزشی ما جایگاهی ندارد و والدین نیز برای آن اهمیتی قائل نیستند.

وی اظهار کرد: فضای مجازی امروز باتلاقی شده است که حتی نیروهای انقلابی در آن به دام دشمن می افتند. ما در قبال بازنشر خبرها و اطلاعات در فضای مجازی مسئول هستیم و باید نسبت به منبع و اطلاعات آن راستی آزمایی داشته باشیم.

یوسف پور گفت: رسانه در اکثر آسیب های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی که امروز با آن مواجه هستیم نقش اصلی را دارد و مسئولین و دغدغه مندان نیز به این امر اشاره می‌کنند اما برای رفع این آسیب اتفاقی رقم نمی خورد.

وی یادآور شد: استان قم ۵۶۸ رسانه دارای مجوز از وزارت ارشاد دارد که رتبه اول از لحاظ کمیت و تعداد رسانه را در کشور است. سرانه رسانه در کشور به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۴۷ رسانه است که استان قم از نظر کمی رتبه یک را دارد و از نظر کیفی نیز با توجه به حساسیت ها و خاستگاه قم به عنوان مرکز و مادر انقلاب، وجود حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه های علمیه و مراجع تقلید یکی از استان های خبرخیز کشور است.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان قم تاکید کرد: اصحاب رسانه قم تلاش کردند که کمترین آسیب را در زمینه رسانه داشته باشیم که گواه بر این ادعا عدم تشکیل جلسه دادگاه هیئت منصفه در سال های اخیر در قم است؛ اما وجود فضای مجازی ولنگار و عدم تثبیت یک قانون درست برای فضای مجازی تلاش و زحمات اصاحاب رسانه زیر سوال رفته است.

وی گفت: همکاری مدیران فرهنگ دوست استان قم با خانه مطبوعات نشان از تایید و تثبیت این مجموعه صنفی در نزد مدیران استان قم به ویژه نماینده مقام معظم رهبری و امام جمعه قم دارد.

دیدار هیئت مدیره خانه مطبوعات با آیت الله سعیدی

پس از اقامه نماز جمعه قم نیز اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات با آیت الله سعیدی امام جمعه قم و نماینده ولی فقیه در استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت الله سعیدی در این دیدار صمیمی از تلاش های خبرنگاران قم در انعکاس رویدادهای مختلف استان از جمله برنامه های نماز جمعه و آستان مقدس کریمه اهل بیت علیهم السلام تقدیر و تشکر و برای همه خبرنگاران آرزوی موفقیت روزافزون کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha